הערכה וסקר אתר קיים

מיפוי וסקרי אתר לקוחות לתכנון לטווח ארוך

לא אחת מוצאות עצמן חברות הייטק וטכנולוגיה רבות בהתלבטות בשאלה –

האם לבנות לעצמן חדר שרתים עצמאי ? האם נכון להמשיך ולשכור חדר ייעודי עבור השרתים שברשותן (על כל ההוצאות הכרוכות בכך) או שמא הגיע העת לצאת לאחסן את השרתים באתר אתר אירוח (Hosting) חיצוני?

לרוב יש נטייה למקבלי ההחלטות לבחון את האלמנט הכלכלי בלבד כלומר, לקבל את אומדן וריכוז העלויות השוטפות בחדר הקיים וכך לקבל החלטה. למרבה הצער תהליך החלטה זה שגוי שכן העלויות בפועל מציגות למעשה מצג שווא שלא משקף את התמונה האמיתית.

מה הפרמטרים החשובים שיש לקחת בחשבון במסגרת ההחלטה ?

בשלב הראשון כמובן יש להבין את ההוצאות השוטפות הקיימות בחדר אך במקביל חשוב אף יותר להביא בחשבון את ההוצאות העתידיות הצפויות. כדי לקבל החלטה נכונה נחוץ לערב בהליך איש טכני הבקיא במשמעויות ובתפעול חדר שרתים כדי שידע להעריך, לצפות ולאמוד את ההשקעות העתידיות שנדרשות בחדר מחשב קיים ובהתאם לדרישות ה-IT ומאפייני החברה בעתיד.

בדרך כלל כשחברה שוכרת שטח באתר אירוח (Hosting) החוזה יהיה לתקופה ארוכה של בין 8 ל- 10 שנים (בעיקר בשל עניין השבתת השירותים בתקופת המעבר) וכן עלויות מעבר גבוהות.

כדי לפתור זאת יידרש צוות ה IT של החברה להקים סביבת IT דומה המקבילה לחלוטין לחדר המחשב הקיים באתר ה- Hosting, ורק אז ניתן יהיה לנתק ולבצע מעבר שקט לאתר החדש. פעולה זו תאלץ רכישת שרתים מקבילים ביצוע, חיבור הרשת המקבילה וכמובן להפעיל, לבדוק ולאשר את פעילות השרתים, וכל זאת לפני המעבר עצמו, הכל כמובן בתשלום ניכר לחדר האירוח.

בהקשר זה עוד חשוב לציין כי ככל שמתמהמהים בקבלת ההחלטה, אזי צפי עלויות המעבר רק גדל בגלל הוספת שרתים ושירותים נוספים שלעיתים נעשים כל כך חיוניים שלא ניתן להפסיק פעילותם גם לא לשנייה בודדת אחת.

ולכן, כדי לקבל החלטה אסטרטגית מושכלת הצופה ורואה השלכות ומשמעויות ארוכות טווח נדרש לשכלל את כל ההוצאות וההשקעות העתידיות הצפויות ולהביאן לערך הנוכחי.

אם כך, וכדי לייצר טבלה נכונה ואמיתית שתשקף את צפי העלויות העתידיות של החדר הקיים יש  לבדוק תחילה את התוכניות של חיבורי החשמל ה SLD, מיזוג האוויר, מערכות הגילוי והכיבוי וכל יתר המערכות החיוניות, זאת כדי למצוא SPOF  –  Single Point Of Failure דהיינו נקודות כשל מרכזיות בהספקת החשמל ו/או מיזוג האוויר, והספק Capacity .

בדיקה זו כאמור תספק מספר נתונים מרכזיים לקראת קבלת החלטה:

  1. הנזק הכספי בעת נפילת מערכות – לכל SPOF יש “תג מחיר” (אובדן חומרה ומידע, הפסד ימי עבודה, קנסות מלקוחות החברה ומעל הכל פגיעה באמון הלקוחות) ולכן כשמשכללים את כל צפי העלויות יש לקחת בחשבון גם את ההסתברות של נפילה טוטאלית של המערכות לעומת אתר Hosting אחר.
  2. אפשרות לגידול בעתיד   האם המערך האלקטרומכני הקיים יכול לתמוך בצריכת ה IT הנוכחית והאם יוכל להמשיך לתמוך בצריכת חדר המחשב בהתחשב בצפי הגידול העתידי? במידה ולא, חשוב להבין אילו עלויות נוספות יידרשו כדי להתאים אותו בעתיד לצריכה הצפויה ולגידול הפוטנציאלי.
  3. עלויות חשמל – נקודה לא פחות חשובה היא בדיקת רמת ה PUE של החדר Power Utilization ) Efficiency  ) ולהשוות אותה למה שצפויים לשלם באתר Hosting מקביל.
  4. הזדקנות הציוד – טבעם של נכסי השקעה להתבלות עם השנים. כתוצאה משחיקה והירידה זו באיכות וביעילות הציוד בחדר יש להביא בחשבון את עלויות החלפת המערכות העתידיות עקב הזדקנות הציוד (End Of Life””) וכפועל יוצא לחשב את עלויות החלפת הרכיבים, לדוגמא קבלים, מצברים, רצועות/מנועים ביחידות מיזוג אוויר וכדומה.

לכל אלה יש להוסיף את עלויות הסכמי השירות ואת כוח האדם המוקצה לטובת אחזקת החדר עצמו. זאת כמובן בתוספת לתשלום השכירות בעבור שטח הרצפה של החדר ושל כל השטחים הטכניים הנוספים.

כפי שניתן לראות קבלת החלטה מחייבת בחינה יסודית של מאפייני החדר הקיים למול אלטרנטיבות מקבילות. מיותר לציין כי בנושא כה קרדינלי וחשוב הכרוך בעלויות גבוהות אין אלא לערוך בדיקה מקיפה בה ניתן לקבל תמונה ברורה לצפי העלויות העתידיות לעומת אתר Hosting.

במסגרת השירותים המיוחדים אנו מציעים הערכת סקר אתר בו תקבלו פירוט מלא של המלצות המומחים שלנו להמשך הדרך.

 

כדי לקבל את השירות אתם יותר ממוזמנים לפנות אלינו.